Klasa Montessori to: | Twoje dziecko uczy się: |
· grupa mieszana wiekowo
· bez ocen, podręczników, prac domowych · dwóch doświadczonych nauczycieli na klasę · indywidualne podejście do ucznia · współpraca z rodzicami w zakresie wychowania i edukacji · bogaty materiał dydaktyczny · codzienne wyjścia na dwór |
· samodzielności · odpowiedzialności · samodyscypliny · pewności siebie · empatii · konstruktywnej współpracy · pokojowego rozwiązywania konfliktów · wzmacnia motywację wewnętrzną |
Na czym polega przewaga edukacji Montessori nad edukacją tradycyjną? | |
W klasie tradycyjnej program nauczania jest narzucony, sztywny, wszystkie dzieci uczą się w jednym czasie tego samego, najczęściej nie tego, czym się interesują.
|
Program nauczania w klasie Montessori jest elastyczny, dopasowany do zainteresowań i potrzeb dziecka, co oznacza że:
dzieci w jednej klasie w tym samym momencie uczą się różnych rzeczy (jest to możliwe dzięki odpowiedniemu przygotowaniu nauczyciela i przygotowanemu otoczeniu – podstawa programowa zawarta jest w materiałach dydaktycznych) |
W tradycyjnej szkole odpowiedzialność za rozwój i edukację dzieci ponosi system, nauczyciel, narzucony program nauczania i ukryty program nauczania. |
W klasie Montessori dzieci uczą się tego, czym się interesują, dzięki czemu uczą się odpowiedzialności za własne wybory i edukację. Wychowujemy ludzi wolnych i odpowiedzialnych. |
W tradycyjnej klasie wiedzę przekazuje nauczyciel, zawarta jest w podręcznikach. | Niezbywalnym elementem edukacji Montessori jest to, że dzieci uczą się od siebie nawzajem. |
W klasie Montessori ważne są dla nas wszystkie aspekty rozwoju dziecka: edukacyjny, emocjonalny, społeczny.
Umożliwiamy dzieciom podążanie indywidualnym torem nauki, zgodnym z ich zainteresowaniami i możliwościami. Dzieci mogą uczyć się tego, czym się interesują. Program jest dostosowany do ucznia, a nie odwrotnie, jak to jest w szkołach tradycyjnych. Klasa Montessori umożliwia dostęp do wiedzy z wielu dziedzin na różnych poziomach trudności i zawiera w sobie podstawę programową. Dzieci mają swobodę poruszania się po klasie i wyboru miejsca pracy. Nauczyciel pokazuje sposób pracy z materiałem dydaktycznym, a dzieci trenują wiedzę same, mogą też samodzielnie sprawdzić poprawność wykonanych zadań. Dzieci uczą się też od siebie nawzajem – te, które mają już pewną biegłość w jakimś temacie, chętnie dzielą się wiedzą z innymi.
Ważnym elementem pracy w klasie jest stworzenie społeczności. Uczymy pokojowego rozwiązywania konfliktów, korzystając narzędzi komunikacji Porozumienia Bez Przemocy (NVC). Budujemy „wioskę” ludzi wolnych i odpowiedzialnych, którą współtworzą rodzice. Rola rodziców jest tak istotna, ponieważ chcemy, by wartości, które są ważne w klasie, były ważne również w domu dziecka.
Rodzice są zobowiązani do udziału w życiu klasy poprzez uczestniczenie w warsztatach, spotkaniach informacyjnych i dniach otwartych.
Codzienne, niezależnie od pogody, wychodzimy na dwór, by tam odpoczywać, bawić się i uczyć. Zwracamy dużą uwagę na kontakt z naturą, uczymy się poprzez doświadczanie świata.
W naszej pracy dydaktycznej i wychowawczej kierujemy się przede wszystkim pedagogiką Marii Montessori, w kontaktach międzyludzkich drogowskazem jest dla nas komunikacja bez przemocy Marshalla Rosenberga, inspirujemy się też ideą szkół leśnych.
Co to w praktyce oznacza?
Jesteśmy placówką działającą w nurcie pedagogiki Montessori, zarówno pod względem podejścia wychowawczego jak i pomocy dydaktycznych, z których korzystamy.
Działamy zgodnie z naturalnym procesem funkcjonowania ludzkiego mózgu, NAJPIERW – zainteresowanie danym tematem, aktywnością, POTEM – nauka. Najważniejsza jest dla nas motywacja wewnętrzna, która rozkwita wtedy, gdy dziecko ma wybór z czym i jak chce pracować i czuje się bezpiecznie, wiedząc, że nikt mu w pracy nie przeszkodzi.
W pracy z dziećmi kierujemy hasłem “pomóż mi zrobić to samemu”. Nie wyręczamy dzieci w czynnościach, które mogą wykonać same i zachęcamy do zdobywania nowych umiejętności, czy to w sferze życia praktycznego (samoobsługa, jak ubieranie, sprzątanie, dbanie o otoczenie) czy też w dziedzinie edukacji.
„Podążamy za dzieckiem”, co oznacza, że nauczyciel poprzez obserwację poznaje ucznia, dzięki czemu może mu proponować zadania zgodne z jego zainteresowaniami i potrzebami rozwojowymi.
Przygotowujemy otoczenie (klasę) w taki sposób, by była przyjaznym, bezpiecznym i inspirującym środowiskiem dla dzieci. Klasa wyposażona jest w wiele pomocy dydaktycznych, z których dzieci uczą się korzystać samodzielnie. Sala podzielona jest na obszary tematyczne (matematyka, geometria, j.polski, historia, geografia, zoologia, botanika, plastyka, życie codzienne).
W jednej klasie uczą się dzieci w różnym wieku. Umożliwia to zbliżenie się do warunków naturalnych, wspiera edukację horyzontalną (dzieci uczą się od siebie).
Unikamy transmisyjnego sposobu przekazywania wiedzy na rzecz umożliwienia dzieciom samodzielnego wyciągania wniosków i szukania odpowiedzi.
Spędzamy z dziećmi dużo czasu na dworze, niezależnie od pogody. Podczas wyjść proponujemy dzieciom zarówno swobodną aktywność na dworze, zajęcia dydaktyczne, jak i umożliwiamy kontakt z przyrodą. Pozwalamy dzieciom się brudzić, bawić błotem i tarzać w śniegu.
Podstawa programowa jest zawarta w materiałach dydaktycznych znajdujących się w klasie, dzieci przyswajają wiedzę w swoim tempie.
Bardzo ważne jest dla nas wprowadzanie dzieci w świat literatury, dlatego sami dużo czytamy, czytamy dzieciom, zachęcamy dzieci do czytania, uczymy się wierszy na pamięć i organizujemy przedstawienia. Organizujemy rozmaite przedsięwzięcia związane z czytelnictwem.
Naszym celem jest stworzenie społeczności. Odwołujemy się do archetypu wioski. Pracujemy nie tylko z dzieckiem, lecz z całą rodziną, rodzice uczestniczą w szkoleniach i warsztatach oraz w dniach otwartych, gdy mogą sami poczuć się jak uczniowie w klasie, a ich przewodnikami w przestrzeni szkolnej są dzieci.
Uczymy pokojowego rozwiązywania konfliktów. Pokazujemy dzieciom, jak wyrażać swoje poglądy, potrzeby i emocje, by pozostać w zgodzie z sobą, a równocześnie nie krzywdzić innych. W codziennej komunikacji kierujemy się zasadami komunikacji bez przemocy (NVC) Marshalla Rosenberga.
Nie stawiamy ocen i nie porównujemy dzieci. Kontrola błędu zawarta jest w materiałach dydaktycznych, dziecko może samo dostrzec, czy wykonało pracę poprawnie. Stosujemy informacje opisowe, prezentujące zakres wiedzy i umiejętności dziecka oraz rozwój społeczny i emocjonalny.
Bliskie są nam wartości chrześcijańskie i kultywujemy tradycje świąteczne (Boże Narodzenie, Wielkanoc).
Uwrażliwiamy dzieci na sztukę, umożliwiając im aktywność artystyczną w wielu technikach, jak również dbając o kontakt z wybitnymi dziełami sztuki.
Interesujemy się światem, historią, przyrodą, nauką itd. i to zainteresowanie i chęć poznawania świata przekazujemy dzieciom, proponując im ciekawe zajęcia i aktywności. Inspirujemy do nauki.
Klasa tradycyjna | Klasa Montessori |
grupy jednowiekowe | grupy różnowiekowe |
nauczyciel przekazuje wiedzę | nauczyciel jest przewodnikiem; dzieci uczą się pracując z materiałem; dzieci uczą się od siebie nawzajem |
nauczyciel – nadzorca | nauczyciel – obserwator |
klasa odpowiada na potrzeby dorosłego
utrwala nadrzędną rolę nauczyciela |
przygotowane otoczenie
klasa dopasowana do potrzeb dziecka |
przebywanie podczas lekcji głównie w budynku szkoły | codzienne wyjścia na dwór, czas na swobodną aktywność lub zajęcia tematyczne |
program nauczania w podręcznikach | program nauczania na półkach |
narzucony program, jednolity dla wszystkich dzieci | program dostosowywany do indywidualnych potrzeb dziecka |
narzucone tempo nauki | dziecko samo wyznacza sobie tempo nauki |
czas na twórczość artystyczną ograniczony do godzin lekcyjnych | jest czas i miejsce na swobodną twórczość artystyczną |
nauczyciel koryguje błędy | kontrola błędu zawarta w materiale |
siedzenie w ławkach, ustalony rytm (lekcje i przerwy) | swoboda przemieszczania się, swoboda wyboru czasu i miejsca pracy |
wolność ograniczona do posłuszeństwa w stosunku do nauczyciela i podążania za grupą | granice wolności wyznacza szacunek do innych, do otoczenia, do materiałów dydaktycznych |
kontakt z rodzicami zazwyczaj ograniczony do przekazywania informacji na temat postępów dziecka | rodzice zaangażowani w życie szkoły oraz w proces nauczania |
oceny liczbowe | informacja opisowa dotycząca rozwoju społecznego, emocjonalnego i edukacyjnego |
jeden nauczyciel na grupę | przynajmniej dwóch nauczycieli na grupę |
system kar i nagród (oceny, uwagi, komentarze)
motywacja zewnętrzna |
pielęgnowanie u dziecka motywacji wewnętrznej (radość i satysfakcja z pracy) |
nauczycielowi niejednokrotnie brakuje czasu na to, by wspierać dzieci w przypadku sytuacji konfliktowych | nauczyciel wspiera dzieci w sytuacjach konfliktowych i pomaga dzieciom pokojowo je rozwiązać |
metoda oparta na założeniach, które w toku badań nad umysłem zostały obalone | metoda oparta na badaniach naukowych |